Úvodné ustanovenia
- Tieto technologické pravidlá sa vzťahujú na výrobu a montáž dilatačných zariadení mostov, typ TRITON (ďalej len DZM TRITON). Nevzťahujú sa na realizáciu stavebných prác súvisiacich s kompletizáciou DZM TRITON do mostných celkov alebo ich častí.
- Technologické pravidlá stanovujú podmienky výroby, kompletizácie a montáže DZM TRITON a určujú podmienky presnosti výroby, kontroly kvality, kontroly montáže, úrovne povrchovej ochrany, preberanie prác, záruk, bezpečnostných pravidiel a výkresovej dokumentácie.
- DZM TRITON sú v jednotlivých vyhotoveniach označované ako: 60Z; 80Z; 160M; 240M; 320M; 400M; 480M; 560M; 640M; 720M; 160M 3S; 240M 3S; 320M 3S; 400M 3S; 480M 3S; 560M 3S; 640M 3S; 720M 3S. DZM TRITON doplnené protihlukovou V-clonou sa označujú ako: 60Z-V; 80Z-V; 160M-V; 240M-V; 320M-V; 400M-V; 480M-V; 560M-V; 640M-V; 720M-V.
- V technologických pravidlách sú DZM TRITON rozlíšené ako:
a)základné - 60Z a 80Z,
b)modulové - 160M až 720M,
c)modulové trojsmerné - 160M 3S až 720M 3S, ktoré vzhľadom na zložitejšiu konštrukciu majú osobitné špecifiká vo vzťahu k ich výrobe a montáži.
- Jednotlivé state pravidiel, pokiaľ to nie je uvedené v nadpise inak, platia ako spoločné ustanovenia pre všetky DZM TRITON.
Všetky DZM TRITON, vo vyhotovení Z a M je možné zhotoviť s protihlukovou úpravou (V-clona), ktorá zabezpečuje zníženie prejazdovej hlučnosti o 5 dB (A) až 7 dB (A).
Názvoslovie
- DZM TRITON, vyhotovenie Z - základné - sú určené pre dilatačný pohyb v rozsahu max.±30 mm a ±40 mm. Vyznačujú sa jednoduchou konštrukciou s premennou výškou krajných profilov F. Nie sú osadené riadiacim mechanizmom.
- DZM TRITON, vyhotovenie M - modulové - sú určené pre zabezpečenie pozdĺžneho dilatačného pohybu v rozmedzí max.±80 mm až ±360 mm. Ich konštrukcia je zložitejšia a sú osadené riadiacim mechanizmom.
- DZM TRITON vyhotovenie – M 3S - modulové trojsmerné - sú určené pre zabezpečenie dilatačného pohybu mosta v troch osiach - pozdĺžnej, priečnej a zvislej. Dilatačný pohyb v pozdĺžnej osi je totožný s DZM TRITON, vyhotovenie M.
- RIADIACI MECHANIZMUS - je konštrukčná podskupina skompletizovaná z oceľových pásnic, strmeňov, konzol vybavených polyamidovými púzdrami, antikorových čapov a spojovacieho materiálu. Slúži ako nosný a riadiaci mechanizmus. Premosťuje dilatačnú škáru a zabezpečuje, aby rad stredných profilov zostal vo výške vozovky a vzájomná vzdialenosť profilov zostala vždy rovnaká.
- KRAJNÝ PROFIL „F“ - je oceľový zvarenec, ktorý sa používa v každom vyhotovení DZM TRITON. Je osadený na lemovací nosník a slúži zároveň na osadenie gumového tesniaceho profilu.
- STREDOVÝ PROFIL „I“ - je oceľový zvarenec zhotovený strojným opracovaním typizovaného profilu HEM 120 alebo HEM 140. Je osadený na riadiaci mechanizmus a vytvára jednotlivé moduly DZM TRITON.
- KONZOLA RIADIACEHO MECHANIZMU - je zvarenec so sústavou kalibrických otvorov slúžiaci po privarení na lemovací nosník DZM na pripevnenie riadiaceho mechanizmu.
- PRIEČNY SUPORT - je konštrukčná podskupina zabezpečujúca vykonanie dilatačného pohybu DZM v priečnej osi mosta.
- LEMOVACÍ NOSNÍK - je oceľový typizovaný profil tvaru L alebo I upravený tak, aby slúžil na osadenie krajného profilu a zároveň slúži na zakotvenie DZM TRITON do konštrukcie mosta.
- TEPLOTNÉ NASTAVENIE DZM TRITON - je nastavenie rozmerov konštrukcie DZM TRITON a tým rozstupu jednotlivých škár na základe merania teploty konštrukcie mosta v mieste zabudovania.
- V-CLONA - je konštrukčná úprava, ktorá zabezpečuje zníženie prejazdovej hlučnosti všetkých vyhotovení DZM TRITON.
- CHEMICKÁ PREDPÄTÁ KOTVA - je oceľová závitová tyč z ocele S355 (11 523), ktorá sa po osadení a zalepení v jadrovom vrte predopne pomocou špeciálneho prípravku na stanovenú hodnotu a pripevní sa zváraním s nosnou konštrukciou DZM TRITON.
- GUMOVÝ TESNIACI PROFIL - je tvarovaný gumový profil, ktorý sa upevňuje do krajných F profilov a stredových I profilov. Gumový tesniaci profil zabezpečuje vodotesnosť DZM TRITON.
Všeobecné údaje a technické parametre
Použitie DZM TRITON
Dilatačné zariadenia mostov, typ TRITON je možné použiť v mostnom staviteľstve a pozemnom staviteľstve všade tam, kde je potrebné kvalitné a spoľahlivé spojenie dvoch alebo viacerých dilatačných celkov, ktoré vplyvom tepelných zmien menia svoju dĺžku.
Technologické pravidlá na výrobu a montáž dilatačných zariadení mostov, typ TRITON
Obrázok 1 – DZM TRITON, vyhotovenie 80Z |
Obrázok 2 – DZM TRITON, vyhotovenie 240M |
 |
 |
Technologické pravidlá na výrobu a montáž dilatačných zariadení mostov, typ TRITON
- DZM TRITON - sú vhodné pre betónové, oceľové a spriahnuté mosty všetkých zaťažovacích tried, vo vyhotovení kolmé, šikmé do 45º, výškovo zakrivené, vrátane chodníkov a odrazových pruhov.
- DZM TRITON - je možné použiť aj pri rekonštrukcii iných mostných záverov. Tak ako pri novostavbách, tak aj pri rekonštrukciách musí byť vypracovaný samostatný projekt, ktorý zohľadňuje konkrétne špecifiká mostného objektu a hlavne stav priestoru pre zabudovanie DZM TRITON.
- DZM TRITON - je možné použiť pri mostoch v poddolovaných, príp. sejzmických územiach vzhľadom na ich schopnosť preniesť dilatačný pohyb aj pri poklese opôr alebo podpier mosta max. o 20 mm.
- DZM TRITON - vo vyhotovení M 3S je vybavený naviac priečnym suportom, ktorý umožňuje a riadi pohyb DZM TRITON v priečnom smere v rozmedzí od ±0 mm do ±100 mm a spolu s riadiacim mechanizmom umožňuje DZM TRITON dilatovať v troch smeroch pozdĺžnej, priečnej a zvislej osi – pozri obrázok 3.
Obr. 3 - Schéma pohybu DZM TRITON, vyhotovenie M 3S v troch osiach |
Obr. 4 - Pozdĺžny rez a pôdorys DZM TRITON, vyhotovení M 3S |
 |
 |
Technologické pravidlá na výrobu a montáž dilatačných zariadení mostov, typ TRITON
- DZM TRITON je možné použiť aj pre oceľové mosty. Je však potrebné rešpektovať základné rozmery rozhodujúcich prvkov (krajný profil, stredný profil, riadiaci mechanizmus, HEB profil a pod.) a záväzné technologické pravidlá (šírka škáry, privarenie profilov v škáre a pod.). Aplikácia DZM TRITON na oceľových mostoch vyžaduje bezpodmienečne vzájomnú spoluprácu projektanta mostného objektu s výrobcom DZM TRITON.
- V prípade zaradenia mostného objektu do stupňa č. 4 a č. 5 ochranných opatrení proti bludným prúdom je DZM TRITON vybavený kotvami, resp. otvormi pre možnosť merania elektrického odporu. Hodnota izolačného odporu je minimálne 5 k a je stanovená výpočtom alebo meraním (podľa rozhodnutia projektanta). Ďalšie úpravy je možné vykonať na základe požiadavky objednávateľa alebo projektanta.
- Špeciálne požiadavky na technické riešenie detailov DZM TRITON (napr. odvodnenie izolácie v priestore DZM TRITON, prekrytie ríms, chodníkov, ochrana proti bludným prúdom, pripevnenie izolačných pásov ku konštrukcii DZM TRITON a pod.) určí projektant mostného objektu, príp. dodávateľ mostného objektu v spolupráci s výrobcom DZM TRITON.
Opis konštrukcie DZM TRITON - základné vyhotovenie 60Z; 80Z
- DZM TRITON, základné vyhotovenie 60Z je zhotovené ako zvarenec z plochých oceľových materiálov. Jeho odnímateľnou časťou je prítlačná lišta, skrutky a gumový tesniaci profil. Toto vyhotovenie sa výhodne používa osadzovaním na chemické predpäté kotvy, nakoľko jeho konštrukcia umožňuje osadiť ho bez zhotovenia lôžka v betónovej konštrukcii len do hrúbky živičného krytu vozovky. Taktiež sa používa aj osadenie na armatúru mosta.
- DZM TRITON, základné vyhotovenie 80Z sa skladá z dvoch rovnakých oceľových zvarencov, ktoré sú utesnené jedným gumovým tesniacim profilom. Na konštrukciu lemovacieho nosníka sú navarené oceľové kotevné prvky, ktoré slúžia na pripevnenie DZM TRITON na armatúru mosta a následné zabetónovanie. Oceľová konštrukcia DZM TRITON prenáša nápravové tlaky a brzdiace sily do nosnej konštrukcie mosta, gumový tesniaci profil prekrýva dilatačnú škáru a umožňuje dilatačný pohyb. Konštrukcia DZM TRITON, vyhotovenie 80Z umožňuje zhotovenie vozovkového krytu v rozsahu 60 mm až 150 mm. Zariadenie sa môže osadzovať na chemické predpäté kotvy a aj na armatúru mosta.
Tabuľka 4 – Materiálová zostava DZM TRITON, základné vyhotovenie 80Z
Tabuľka 4 – Materiálová zostava DZM TRITON, základné vyhotovenie 80Z |
 |
Okrem uvedených základných materiálov je možné použiť aj iné druhy materiálov pre rôzne atypické zhotovenia DZM TRITON, najmä pri vykonávaní rekonštrukcií mostných záverov starších typov.
Technologické pravidlá na výrobu a montáž dilatačných zariadení mostov, typ TRITON
Riešenie a navrhovanie atypických konštrukcií DZM rieši vždy projektant v spolupráci s výrobcom DZM TRITON.
Technologické pravidlá na výrobu a montáž dilatačných zariadení mostov, typ TRITON
Technologické pravidlá na výrobu a montáž dilatačných zariadení mostov, typ TRITON
Opis konštrukcie DZM TRITON - modulové vyhotovenie 160M až 720M
- DZM TRITON, modulové vyhotovenie M sú charakterizované ako modulový stavebnicový systém. V jednotlivých typových radoch sa požadovaný dilatačný pohyb dosahuje pridaním stredových I profilov a príslušného segmentu riadiaceho mechanizmu. Pridaním každého jedného stredového I profilu sa dilatačný pohyb zväčší o 40 mm. Štandardne sa projektujú riadiace mechanizmy v max. rozostupe 1400 mm. Vozovkový kryt je možné v napojení na DZM TRITON vyhotoviť v hrúbke od 60 mm do 150 mm.
Technologické pravidlá na výrobu a montáž dilatačných zariadení mostov, typ TRITON
|